Florilegium Header Include File Florilegium Menu Include file level 3

Messiah van George Frideric Handel

Was het barokke oratorium een poging om religieuze muziek terug geliefd te maken bij een publiek dat verslingerd was geraakt aan het spektakel van de profane opera? Of was het een commercieel slimme zet in tijden dat operahuizen om religieuze of financiële redenen de deuren moesten sluiten? Schreef Händel met zijn Messiah een soort Jesus Christ Superstar avant la lettre, of wilde hij zijn muzikaal genie oprecht ten dienste stellen van het goddelijke, in het spoor van zijn tijdgenoot Bach?

Beide invalshoeken hebben een grond van waarheid, en precies dat maakt van Messiah een prachtig werk. Met een diepzinnig netwerk van bijbelse referenties als libretto en indringende muzikale verklankingen van het verlangen naar, het lijden van, en de bevrijding door Christus, begeeft Händel zich op het terrein van de passies en cantates van Bach. Tegelijkertijd schrijft hij muziek die recht naar het hart gaat, retorisch en emotioneel inwerkt op de luisteraar, met affect en effect, zoals Händel en veel van zijn collega’s (concurrenten) dat deden in hun populaire Italiaanse opera’s.

Kamerkoor Florilegium staat in voor de vele sprankelende koren, waaronder het overbekende Hallelujah. Vocale solisten Emilie De Voght, Frauke Elsen, Reinoud Van Mechelen en Kamil Ben Hsaïn Lachiri nemen het publiek via de prachtige aria’s mee op een muzikale reis van aarzelende hoop tot uitbundig triomfalisme. Een barokorkest, samengesteld uit professionele musici, ondersteunt het geheel.

Dirigent Simon Van Damme, die met dit concert afscheid neemt van Florilegium na een periode van tien jaar, zorgt voor een coherente uitvoering met de diepgang van het religieuze en de drive van een opera.

Uitvoerders

Sopraan Emilie De Voght werkt sinds 2012 regelmatig met Silbersee, een Nederlands gezelschap dat zich specialiseert in muziektheater o.l.v. dirigenten als Filip Rathé en Reinbert de Leeuw. Als soliste zong zij tevens al met het Vlaams Radio Koor en La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken, en werkt ze regelmatig met het Collegium Vocale Gent o.l.v. dirigenten als Philippe Herreweghe, Ivan Fischer, Yannick Nézet-Séguin en Marcus Creed. In 2012 won ze de 1ste prijs van de Internationale zangwedstrijd Bell'Arte (B). Haar deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd Zang 2011 werd eveneens opgemerkt. Zij is stichtend lid van het Odysseia Ensemble en het kamermuziekensemble Les Fêtes Galantes en betrokken bij het Nadar Ensemble dat zich specialiseert in hedendaagse muziek. U hebt haar al enkele malen kunnen bewonderen in onze concerten.

Mezzosopraan Frauke Elsen behaalde haar Masterdiploma in klassieke zang aan het Lemmensinstituut (Leuven) in juni 2018, in de klas van Catherine Vandevelde. Haar afstudeerprojecten (B. Bartoks Hertog Blauwbaards Burcht (Judit), R. Wagners Wesendoncklieder en S. Gubaidulina’s Galgenlieder) werden bekroond met grootste onderscheiding en gelauwerd door de jury. In 2013 werd ze al laureaat van de Belfius Classics-wedstrijd. Frauke werd reeds meermaals uitgenodigd om solo te zingen met orkest. Ze zingt regelmatig bij BachPlus en is lid van het vocaal octet Ottovocale. Ze volgde masterclasses bij onder andere Maarten Koningsberger, Henriette Witteveen, Rosemary Joshuo en Audrey Hyland.

Tenor Reinoud Van Mechelen treedt regelmatig op met verschillende grote barokensembles waaronder Collegium Vocale Gent, Le Concert Spirituel, La Petite Bande, Les Talens Lyriques, Pygmalion, Le Poème Harmonique, Il Gardellino, Insula Orchestra, L'Arpeggiata, Ludus Modalis, B'Rock, Ricercar Consort, Capriccio Stravagante, Scherzi Musicali en het European Union Baroque Orchestra. Van Mechelen behaalde in 2012 zijn meesterdiploma op het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Dina Grossberger. In 2017 werd hij bekroond met de prestigieuze Caecilia Prijs als Jonge Musicus van het Jaar van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Reinoud werkte al mee aan menig CD- en DVD-opname. Voor hem wordt het de eerste maal dat hij de volledig Messiah zal uitvoeren.

Met zijn 25 jaar behoort ook bariton Kamil Ben Hsaïn Lachiri tot de meest getalenteerde jonge zangers van België. Na aanvankelijk piano te hebben gestudeerd bij Cristina Todea en Stéphanie Salmi startte hij op 15-jarige leeftijd aan het IMEP in Namen bij Fabian Jardo. Als zanger volgde hij les bij Françoise Viatour en Benoît Giaux, eveneens in Namen waar hij ook afstudeerde met grote onderscheiding. Kamil won al meerdere prijzen, waaronder die van de Singers Academy van de Munt (2018) alsmede in competities in Parijs en Metz. Als solist was hij reeds te horen in de grote huizen van steden als Brussel, Amsterdam, Luik, Pittsburgh, Metz en Helsinki.

Florilegium en de solisten worden begeleid door een barokorkest samengesteld uit professionele musici.

De algemene leiding wordt opgenomen door Simon Van Damme. Simon heeft een speciale band met de Messiah: het oratorium was het eerste dat hij zelf als uitvoerend zanger twintig jaar geleden mee op de bühne bracht. De scheidend dirigent vindt de Messiah “een prachtig werk waarin Händel zijn muzikaal genie in al zijn facetten tentoonspreidt”. Met Florilegium streeft hij een coherente uitvoering na “met de diepgang van het religieuze en de drive van een opera”. Simon verlaat ons na tien jaar hechte samenwerking en een veelvoud aan concertprogramma’s van heel uiteenlopende aard, over polyfonie en barok tot romantiek en hedendaags werk.

Waar en wanneer?

Dit concert werd twee keer uitgevoerd, in twee verschillende setting:

  • Uitvoering van een deel van de Messiah, met beperkte bezetting:

    op zaterdag 19 oktober 2019 om 16 uur in Hof Bladelin in Brugge.

  • Volledige uitvoering met orkest en solisten:

    op zondag 20 oktober 2019 om 15 uur in de Grote Aula van het Maria Theresiacollege, in de Sint-Michielsstraat 6, 3000 Leuven

Link naar de video van Messiah...

Video van de uitvoering in Brugge (selectie) hier.

Video van de uitvoering in Leuven - Deel 1 hier.

Video van de uitvoering in Leuven - Deel 2 hier.