Dansen is de terugkeer naar het vissenstadium met de muziek als zee (Harry Mulisch)

Spiegels van Polyfonie in de 16de en 21ste eeuw

Zondag 27 September om 20 uur in de kapel KADOC in Leuven

De polyfonie, het kunstig door elkaar weven van verschillende zangstemmen, bereikte een hoogtepunt tijdens de renaissance. Achter de muziek steekt een complex lijnenspel, met vaak ingewikkelde regels en technieken. Het resultaat klinkt echter verrassend naturel en harmonieus, dankzij het meesterschap van componisten waarvan er heel wat afkomstig waren uit de Lage Landen.
Dit concert combineert polyfonie van zestiende-eeuwse componisten als Lassus, Gombert, Morales en Victoria met hedendaagse muziek van de Belgische componist Piet Swerts (1960). Speciaal voor Forilegium schreef hij de Missa Brevis, die het koor in 2013 in creatie bracht in de Leuvense Sint-Michielskerk. Ondanks haar modernere harmonieën, is de Missa Brevis een compositie die duidelijk verwijst naar de oudere polyfonie. Piet Swerts maakt gebruik van oude technieken zoals canon en imitatie, en past die op expressieve wijze toe op de aloude teksten van de Latijnse mis.
Polyfonie als onuitputtelijke bron, over de eeuwen heen, dat is wat dit concert in de verf wil zetten, aan de hand van een intrigerende spiegel tussen oud en nieuw.

Programma

  • Gregoriaans: Ut queant laxis
  • Morales: Kyrie (Missa Ut re mi fa sol la)
  • Victoria: Ut queant laxis
  • Piet Swerts: Kyrie
  • Piet Swerts: Gloria
  • Lassus: Gloria (Missa secundi toni)
  • Lassus: Jubilate Deo
  • Lassus: Credo (Missa secundi toni)
  • Piet Swerts: Credo
  • Vasquez: Por vida de mis ojos
  • Gombert: Dezidle al cavallero
  • Morales: Sanctus & Benedictus (Missa Dezidle al cavallero)
  • Piet Swerts: Sanctus & Benedictus
  • Morales: Regina caeli
  • Victoria: Vere languores
  • Victoria: Agnus Dei (Missa quarti toni)
  • Piet Swerts: Agnus Dei